Znáte rozdíl mezi názorem a faktem? Víte, jak se bránit argumentačním faulům? Slyšeli jste o deep fake? Nebo umíte rozlišovat primární a sekundární zdroje a správně s nimi při ověřování zdrojů pracovat?
Nad těmito a dalšími otázkami týkajícími se mediální gramotnosti diskutovali minulý týden studenti kvarty s lektorem Přemyslem Dandou z neziskové organizace Fak(e)ticky (Čtou se [fakticky], protože [fejky] tu nechtějí:-), který působí jako učitel na ScioŠkole na Praze 4 a dříve pracoval jako redaktor Hospodářských novin. Mj. byl též spolupracovníkem projektu Demagog.cz, který se zaměřuje na ověřování faktických výroků. Během workshopu si studenti mohli otestovat i svoji pozornost během tzv. Awareness testů nebo si vyzkoušet redakční práci během řešení vybraného problému ve svém okolí.
Kvartáni prokázali během workshopu, že téma mediální gramotnosti je nejen zajímá, nýbrž i to, že sami ovládají mediální gramotnost navzdory svému věku na vysoké úrovni. „Je přirozené, že věnujeme pozornost tématům, které se kolem nás v médií často diskutují, a navíc nás to baví“, kvitují svoji zkušenost kvartáni Cedrik Pavienský a Petr Nedvěd.