V pondělí 15. 2. 2024 zavítal na ČAG pan velvyslanec Jiří Brodský se svou přednáškou/besedou na téma Klasická a digitální diplomacie: Pohled do Indo-Pacifiku. Společně se mnou pana Brodského uvítali studenti 3. ročníku a septimy a několik studentů maturitních ročníků. Nikdo nežvýkal, nikdo netelefonoval, nikdo neklímal. Asi to stálo za vyslechnutí.
Jste bystří, psychicky odolní, umíte improvizovat, jste odolní proti stresu, umíte komunikovat? Máte vystudovaný magisterský stupeň vysoké školy? Znáte dva jazyky na slušné úrovni? Jste trestně bezúhonní? Pak můžete absolvovat Diplomatickou akademii a stát se kariérním diplomatem. Svoji cestu na post velvyslance v Dánsku a později v Mongolsku nám vylíčil pan velvyslanec, včetně určujícího rozhovoru s dědou, který ho směrem k této zajímavé profesi postrčil.
Účastnil jsem se besed s několika cizími velvyslanci, ale přednáška pana Brodského byla přece jenom jiná. Nepřijel cizí velvyslanec, který chce vylíčit svou zemi v co nejzářivějších barvách, ale zaměstnanec českého ministerstva zahraničí, který mluvil o tom, jaké to je být diplomatem, jaké předpoklady musí kandidát splňovat a co pro to člověk musí udělat.
Nahlédli jsme pod pokličku klasické diplomacie, té založené na osobních kontaktech, účasti na různých akcích, na znalosti místního prostředí. Mohli jsme ji porovnat s tou digitální, která je založena na práci se sociálními médii, která má daleko větší dosah, je rychlejší, ale má i své stinné stránky.
Dozvěděli jsme se něco o životě v Mongolsku, a nakonec jsme nahlédli do velmi zajímavého, a hlavně progresivního Indo-Pacifického prostoru. Mimochodem, věděli jste, že Mongolsko je 20krát větší než Česká republika? Že na tomhle obřím území žije jen něco málo přes 3 miliony obyvatel? Že Ulánbátar je nejchladnější hlavní město světa? Že v zimě je tam větší zima na ulici než v mrazáku? Že Mongolové jsou nadšenými hokejisty a vyhráli asijské hry? My už to víme. Panu velvyslanci i ministerstvu zahraničí patří dík za to, že pamatují i na vzdělávání a besedy na školách jsou stále nedílnou součástí budování jejich image a PR.